Hallo avonturiers!
We zijn van start gegaan! De afgelopen tijd is er keihard
gewerkt aan de simpele sprites, zodat we snel aan de slag konden met het
programmeren. En dat is naar ons eigen zeggen mooi gelukt. Bij elkaar waren dat
ruim 175 sprites. Dat is niet niks dus! Het heeft natuurlijk veel van ons
gevraagd. Maar ja, je moet er wat voor over hebben hè.
Enkele sprites van de items in het spel
Ook zijn we inmiddels begonnen met de loopanimaties voor de
spelers. De spelers kunnen in ons spel alle kanten op lopen, dus ook schuin. We
hebben hier vier verschillende soorten animaties voor gemaakt. Hieronder is een voorbeeld van één van de loopanimaties te zien.
Zijwaartse loopanimatie van de speler
Toen de sprites en animaties er eenmaal waren, zijn we
begonnen met het maken van een ruimte waar de spelers zich vrij in kunnen
bewegen. Hiervoor hebben we een klasse genaamd LevelLoading gemaakt, die moeiteloos tekstbestanden kan inlezen.
Nadat we succesvol een ruimte hadden gecreëerd voor de spelers, konden we eindelijk
beginnen met het maken van de methode Movement
om de spelers te laten bewegen. We dachten dat dit wellicht handig zou kunnen zijn
in een spel als deze. De twee spelers kunnen bewegen door middel van de
pijltjestoetsen en de WASD toetsen.
Toen hadden we dus een ruimte en een bewegende speler. Wel
leuk allemaal, maar zonder collision detection heb je er ook niet veel aan. Dus zijn we vervolgens bezig geweest met de collisions tussen de spelers en de
muren. Het duurde even om dit voor mekaar te krijgen. Hier en daar zijn nog wel
bugs te vinden, maar het is min of meer gelukt.
Verder hebben we al een werkend particle systeem. Dit is één
van onze eigen toevoegingen aan het spel. De particle effecten zullen onder
andere te zien zijn bij gevechten en bij het opblazen van voorwerpen. Voor het
particle systeem hebben wij een aparte particle klasse gemaakt met een
bijbehorende emitter klasse.
Stuk code uit de emitter klasse voor het particle systeem
Zoals je ziet, moet er nog heel wat gedaan worden. Dus, stay
tuned!
Binary Adventures
Geen opmerkingen:
Een reactie posten